share

Stor griseproducent købte fire traktorer

På griseproduktionen Bram I/S i Sønderjylland, har de tilføjet hele fire Valtra-traktorer til deres maskinpark. Valget faldt på Valtra, fordi de havde brug for en brugervenlig og driftssikker traktor til deres full-line produktion af grise.

Det er en stor bedrift og med en dertilhørende stor maskinpark. Kim Kragh, der er chef for markdrift og transport på Bram I/S, skulle i starten af 2021 opgradere maskinparken med fire nye traktorer til at varetage en bedriftens allerstørste opgaver - at transportere foder og de mange grise. Kim fortæller, at han havde behov for en traktor, der kunne køre mange timer dagligt.

”Vi har et stort transportbehov hos Bram I/S. Vi transporterer foder syv dage om ugen, og smågrise og ungsvin mellem staldene. Vi havde brug for en traktor, der kan holde til at køre 3.000 til 3.200 timer om året,” siger chef for markdrift og transport ved Bram I/S, Kim Kragh.

Kim anskaffede sig fire Valtra’er af model T195 Active. For ham var det afgørende, at de var driftssikre og nemme at betjene.  Og netop Valtras T-serie er særligt kendt for at være en arbejdshest med komfort og brugervenlighed.

De fire Valtra model-T195 kører næsten uafbrudt, syv dage om ugen. ”Foder-traktoren”, der kører mellem foderfabrikken og staldene, er i gang i op mod 3.200 t/år hos Bram I/S. Foto: Privat.

God service og ekstra tryghed

Nu kører de fire Valtra-traktorer i pendulfart mellem staldene. Stalden længst fra foderfabrikken er en tur på 20 km, og flere stalde, hvor grise flyttes imellem, ligger 10 km fra hinanden. Så de kører rigtig mange kilometer dagligt.

”To af de nye traktorer kører udelukkende med grise mellem staldene. Det kan både være smågrise og søer, som flyttes internt. De kører 1.500 til 1.700 timer om året, så de bliver udnyttet maksimalt,” mener Kim Kragh.

En af traktorerne kører som ”service-traktor”, og den benyttes både til transport, men også i marken, når andre traktorer kræver reparationer, forklarer Kim Kragh.

”Når vi en sjælden gang har et nedbrud i marken, så låner markteamet vores ”service-traktor”. Selvom de traktorer, vi bruger i marken, er noget større, så får jeg altid positive tilbagemeldinger på den ”nye” traktor. Det gør jeg, fordi den er nem at gå til, og så er det en ekstremt ”fix” model, ” forklarer han.

Digital styring og optimering

Kim Kraghs arbejde kræver et særligt overblik. Når staldene, medarbejderne og traktorerne er spredt ud over et stort område, så stiller det store krav til planlægning og kommunikation.

Her har Bram I/S, med deres fire spritnye Valtra T195, fået sig et nyt digitalt arbejdsredskab – Valtra Connect. Med Valtra Connect kan traktorernes arbejde følges via en app på telefonen. Her får man f.eks. overblik over brændstofforbruget på de enkelte traktorer, eller man kan se, om de har ledig kapacitet til nye opgaver.

”Jeg bruger det hele tiden til at følge med i traktorernes status. Og hvis én af traktorerne har en teknisk fejl, så får jeg besked,” forklarer Kim Kragh.

Ved hjælp af data fra Valtra Connect er det også nemt at planlægge service og endda eliminere nedbrud ved rettidige indgreb.

Enkelte gange har nogle af medarbejderne haft brug for hjælp, og så har Kim Kragh hurtigt kunne lokalisere præcis, hvor traktoren befinder sig på landevejen.

”Hvis jeg for eksempel oplever en sprogbarriere med en chauffør, så kan jeg altid finde ham på app’en og kører ud til ham og se, hvilken opgave han står med. Jeg kan også se, hvor meget traktorerne kører i tomgang. Det er helt naturligt, at de kører en del i tomgang, når vi læsser foder af og på. Men med Valtra Connect har vi mulighed for at optimere arbejdsgange og blive mere effektive.”

Valtra Connect giver nemt og overskueligt adgang til relevante oplysninger som f.eks. geografisk position, brændstofniveau og -forbrug samt timer til service på hver enkelt traktor.

Fakta:

Bram I/S, Haderslev, Sønderjylland.

Full-line griseproduktion med 4.000 søer

Egen foderfabrik

2500 hektar dyrket agerjord

Traktorens hydraulik trækker funktionerne på foder- og grisevognene, når Bram I/S læsser foder af og på. Foto: Privat.