share

Send din traktor til service i lavsæsonen

Det giver god mening at sende traktorer, høstmaskiner og redskaber til service i lavsæsonen, hvis det er muligt. Køen er som regel kortere, og mange serviceforhandlere giver rabatter uden for højsæsonen.

"Prædiktiv vedligeholdelse kan reducere problemer i løbet af sæsonen. Når dine maskiner ikke er i brug resten af året, kan en serviceforhandler omhyggeligt efterse din traktor og udbedre eventuelle fejl eller forudse eventuelle problemer," siger Johann Holzmaier, Manager, Field Service, Valtra Tyskland.

Planlagt vedligeholdelse skal udføres, når traktoren har kørt det rette antal timer, men Johann Holzmaier påpeger, at du stadig kan sende din traktor til service op til 50 timer før eller efter det optimale antal timer. Derudover kan du eksempelvis få din traktor efterset og få skiftet olie – også mellem planlagte servicebesøg. Alle traktorer bør til service mindst én gang om året, også hvis de har kørt mindre end 500 eller 600 timer om året.

"Med Valtra Connects telemetriske system kan forhandleren – hvis kunden tillader det – tjekke forskellige traktorfunktioner og brugstimer. På baggrund af disse oplysninger kan forhandleren så foreslå kunden det optimale servicetidspunkt," forklarer Holzmaier.

Forhåndsservice på traktorer er billigere end reparationer på årets travleste tid. Service og eftersyn i lavsæsonen er til gavn for både kunden og serviceudbyderen.

Win-win

Vedligeholdelse af traktorer i lavsæsonen er en fordel både for kunden og for serviceudbyderen. I højsæsonen har serviceteknikerne som regel rigeligt at se til, og ventetiden for kunderne kan være lang.

Den største fordel for ejerne er selvfølgelig, at service på deres traktorer i lavsæsonen sikrer, at deres maskiner fungerer pålideligt i højsæsonen. Forstyrrelser på grund af nedbrud på maskiner kan medføre betydelige høsttab. Service på maskiner i lavsæsonen kan også give ro i sindet, fordi landmænd og maskinstationer har i tusindvis af andre ting at se til i højsæsonen.

Men hvis du kører meget i traktoren, kan du selvfølgelig ikke altid undgå at skulle sende den til service i den travleste tid på året. I sådanne situationer kan det godt betale sig at bestille tid hos din serviceudbyder i god tid i forvejen.

Serviceintervallet for nye Valtra-traktorer i N- og T-serien er 600 timer, hvilket er 20 % længere end på ældre modeller. På den måde er det nemmere at planlægge service til at ligge i lavsæsonen. Det længere serviceinterval kombineret med enklere serviceprocedurer bidrager også til at reducere serviceomkostningerne med omkring 20 %. Det kan give besparelser på i tusindvis af euro hen over 5000 brugstimer.

Dine fordele:

  • Kortere køer, mindre ventetid
  • Mulighed for rabat
  • Pålidelig drift i højsæsonen
  • Prædiktiv vedligeholdelse er billigere end reparationer
  • Få arbejdet fra hånden til tiden
  • Skab balance i din egen arbejdsmængde