share
Close
Søg

20 år med Valtra N-serien

Valtra N-serien blev første gang lanceret i 2005 på Agritechnica. I anledning af traktorens 20-års jubilæum ser vi tilbage på N-seriens mere end 20-årige historie. 

Længe før N-serien var der de "fire store" diesel pionertraktorer

Valtra har altid været en pioner inden for fabrikation af kraftfulde traktorer med 4-cylindrede motorer. 702S med 91 hk blev lanceret i 1972. Dengang blev den betragtet som den mest kraftfulde 4-cylindrede traktor på markedet – selvom den kun var rigtig kendt i Finland. Ti år senere, med Volvo BM Valmet 805, blev historien om den kraftfulde 4-cylindrede traktor genfortalt, denne gang til et bredere nordisk publikum. I begyndelsen af 90'erne voksede Valmets salg i hele Europa og også uden for. Den nye 6000-serie bestod af 4-cylindrede modeller, herunder berømte maskiner som 6400, der var i produktion i hele 17 år! I de senere år kunne 6850 prale af hele 120 hk. Men med tiden ændrede emissionsreglerne sig – ligesom kundernes behov. Endelig blev efterfølgeren til disse maskiner, den nye N-serie, introduceret i 2005 på Agritechnica. I dag, 20 år (og næsten 65.000 N-serier) senere, kan vi med sikkerhed sige, at N-serien har været den mest succesrige Valtra-serie indtil nu.

The turbocharger Valmet 702 S was launched in 1975. A couple of years later an attempt was made to be a full-liner with forage machinery.

TwinTrac was already popular in the 6000 Series, just like today in the modern N Series, where almost every fourth tractor has it.

Det krævede noget arbejde at finde den rigtige vej

N-serien var ikke den første traktor, der forsøgte at erstatte den gode gamle 6000-serie. Først kom den mere kompakte C-serie, og derefter den direkte efterfølger til 6000-serien, M-serien. Desværre havde begge nyankomne svært ved at vinde kundernes gunst. C-serien havde en lille kabine, og M-seriens karrosseri var blevet alt for lang. Det vindende koncept viste sig derfor at være en slags hybrid af disse to nytilkomne modeller. Det betød dog, at vi måtte sige farvel til den chassisintegrerede brændstoftank. En vis trøst fandt vi dog i de mange andre gode funktioner og ekstraudstyr, der var blevet overført fra 6000-serien.

Naturligvis kunne kunderne til N-serien vælge den kraft og det ekstraudstyr, de havde brug for. Alle modeller var udstyret med avancerede common rail-motorer, programmerbare transmissioner og hydraulik. Grundlæggende ekstraudstyr omfattede affjedrede kabiner og foraksler. På dette tidspunkt anvendte akselophænget en teknologi, der var lånt fra et søsterbrand, så det var ikke luftaffjedring. I første fase omfattede lanceringen, Classic-modellerne med en tør kobling og HiTech-modellerne med power shuttle. Advance-modellerne med den meget efterspurgte load-sensing-hydraulik, tog godt et halvt år længere tid at komme på markedet.

Modelnummereringen startede nu med "1". Alligevel blev den mindste model N91 allerede i 2008 erstattet af modellerne N82 og N92. Den "lille N" brugte fronten fra A-serien og havde derfor ingen forhjulsophæng. Den eneste transmissionsmulighed var den traditionelle HiTech. 

N-serien "N #1" blev hurtigt videreudviklet

Udviklingen gik hurtigt i den periode. I 2009 blev de større modeller af "anden generation" produceret i Versu (med 5-trins powershift) og Direct (med Valtra's egen trinløse transmission). Disse havde også sofistikeret elektronisk styret hydraulik. Men i modsætning til forgængeren, Advance, havde de nye modeller nu separate olier til hydraulik og transmission. Denne funktion (samt de nye store pumpemuligheder) blev meget værdsat af de professionelle brugere.

På Agritechnica 2011 blev den "tredje generation" af N-serien introduceret, som opfyldte den nye udstødningsemissionsstandard - Stage IIIB. Traktorerne anvendte SCR (Selective Catalytic Reduction): AdBlue som katalysator mod nitrogenoxidudledninger. Traktorens udseende blev også moderniseret. Chassiset og transmissionerne var dog for det meste "overført" fra tidligere modeller. Under alle omstændigheder gav det nye frontdesign med både fuldt integreret frontlift og læsser alle modellerne en meget forbedret manøvredygtighed! – Og selvfølgelig blev Unlimited Studio åbnet året efter! Desuden blev Valtra X-ledmodellerne senere genindført i tredje generation af N-serien. Selvom de var velkendte og endda efterspurgte af forhandlernetværket, var salget ikke stort, og derfor sluttede den » knækstyrede historie« hurtigt. Det prisbelønnede Valtra LH Link-liftsystem, der blev tilbudt som fabriksmonteret ekstraudstyr til tredje generation af N-serien, havde en endnu kortere karriere. 

Trecylindrede traktorer – men fem powershift-trin!

Kort efter de store modeller, blev de små modeller fornyet fuldstændigt. De var udstyret med en AGCO Power 33-motor – dette var den eneste gang, der blev brugt trecylindrede motorer i N-serien! N93 og N103 havde en noget beskeden motorydelse, og traktoren kunne ikke udstyres med en front-PTO. Derfor var salgstallene ikke så høje i Centraleuropa. I stedet klarede disse robuste og smidige traktorer sig godt i Norden. 

HiTech 5 blev også præsenteret i den lille N-serie. Med andre ord 5 powershift-trin i stedet for tre, og al tilkobling foregik elektronisk – uden håndtag! Den samme mulighed blev snart tilgængelig i de firecylindrede, N113 og N123. Kun den større N143 med 4,9-liters motor fortsatte med HiTech 3. Topmodellerne Versu og Direct omfattede N143 og N163. Lidt senere blev selv N123 tilføjet, hovedsageligt på foranledning af det franske marked.

The first-generation N Series released in 2005

The Valtra N Series has always been a multi-purpose machine like this N123 in the snowy forest

Fjerde og femte generation af Valtra N-serien – Masser af kraft, og altid jævn kørsel 

Snart var det tid til en større opdatering. Fjerde generation af N-serien, med en helt ny kabine og et nyt udseende, blev introduceret et år efter den meget succesrige lancering af fjerde generation af T-serien. Serieproduktionen startede i 2016. Serien bestod af seks modeller af samme størrelse og udseende, denne gang med firecylindrede motorer. Introduktionen blev synkroniseret med EU's emissionsstandard Stage IV.

De små modeller N104 –N124 med AGCO Powers 44-motor var kun tilgængelige med HiTech (5)-transmissioner. Det var også de sidste modeller, der kunne udstyres med HiTrol-turbinekobling, en meget respekteret ekstraudstyrsoption i Norden, men ukendt i lande som Spanien og Frankrig. Da det blev tid til at indføre Stage V-emissionsstandarden, overtog den mere kompakte femte generation af G-serien i denne hk-klasse. Så da produktionen af de mindre modeller i N-serien ophørte i 2020, var det også tid til at sige farvel til HiTrol med sin over 30-årige historie.

De tre større modeller, N134 – N174, havde også en ny ekstra funktionskombination: Aktiv model (LS-hydraulik, men med mekaniske håndtag), som blev populær. Disse modeller med AGCO Power 49-motorer har fået flere opdateringer siden lanceringen. I 2019 blev emissionsklassen ændret, model for model, til Stage V, og den hydrauliske forakselophæng blev ændret ("tilbage") til det pneumatiske luftaffjedring. 

The fourth-generation N Series was also available with pivoting front linkage

Valtra N Series fourth-generation from 2015

Valtra fifth-generation N Series.

Endelig, i 2021, udviklede N-serien sig fra "fjerde" til "femte" generation med en større opdatering af førerhuset. Samtidig blev softwaren gjort kompatibel med EU's RMI-regulativ. Ændringen blev synlig udefra med de nye standardkørelys. I årevis har den største model været den mest populære, og 42 % af femte generation af N-serien sælges med Direct CVT, hvilket er lidt mere end den næstmest populære model, Active-modellerne. I løbet af disse 20 år har den mest solgte model været N101 med 6400 enheder, men N175 er allerede ved at indhente den! Vi kan konkludere, at Valtra N-serien nu er stærkere og mere trinløs end nogensinde!

I år vil der på Agritechnica blive udstillet en Valtra N175 Direct med Valtra Unlimited-tilpasning. For at besøge Valtra på Agritechnica og modtage din gratis gave skal du forhåndstilmelde dig her: Kan du ikke komme til Agritechnica? Bed din lokale Valtra-forhandler om en demo af femte generation af N-serien.

Find din lokale forhandler

FORHANDLER LOKATION