share

02-serien: Nye funktioner hvert år i 1970’erne

Valmet begyndte at arbejde med modelserier helt tilbage i 1960’erne, hvor 100-serien blev introduceret. Den næste modelserie var 02-serien, der kom i 1970’erne. Ligesom det var tilfældet med forgængeren, kom der nye traktorer og nye funktioner i 02-serien hvert eneste år, serien var i produktion. Selvom førerhuset på de større modeller i 100-serien blev markedsført som landmandens kontor, var det kun i 02-serien, man indførte et virkelig ergonomisk førerhus. Arbejdsforholdene inde i det nye, vindtætte, opvarmede og lydsvage førerhus var de bedste på markedet. Andre traktorbrands begyndte også at markedsføre ”vinterførerhuse”, men de nåede slet ikke op på samme komfortniveau som førerhusene i 02-serien eller den tæt beslægtede Volvo BM.

Snitbillede af Valmet 702, håndtegnet af Antamo Vaajakallio i 1976.

 

Kunderne var vant til, at traktorer i forskellige størrelsesklasser kunne fås samtidigt i samme traktorbrand. 02-serien blev skudt i gang med den mindste traktormodel i 1971, samme år som Valmet 502 blev sendt på markedet. Efterspørgslen på modellen, der kunne prale af markedets mest lydsvage førerhus, var høj. Førerhusets gulv var fladt, og hydrostatisk styring var standardudstyr. Der var endnu mere fokus på gode forhold for føreren, og der blev indført korrekt ergonomi i traktorerne.

Valmet 702, der blev introduceret et år senere, i 1972, var en naturlig udvidelse af modelserien. Modellen havde også et nyt, lydsvagt og opvarmet førerhus. For første gang var der også fokuseret på renere udledninger, med en ny motor. Da Valmet 1102 blev introduceret i 1973, kunne 02-serien prale af tre ”ergonomiske” modeller. De to største modeller havde motorer med 4 cylindere, og den største af dem havde turbolader. Det betød, at kunderne kunne vælge den traktor, der var mest velegnet til deres individuelle ønsker og behov.

02-serien blev udvidet yderligere i 1975 med lanceringen af Valmet 702S, som var udstyret med en turboladermotor, der leverede 102 hk (SAE). Den nye model blev betragtet som mere velegnet til landbrug, mens Valmet 1102 var bedre til entreprenørarbejde. En 6-hjulet model med bogieaksel, Valmet 1502, blev lanceret samtidig. Selvom det var den første Valmet-traktor, der havde en 6-cylindret motor, var efterspørgslen lav. Men året efter blev der lanceret en udgave af Valmet 1102 med firehjulstræk, der havde trækkraften til at imødekomme kravene fra kunder, som var på udkig efter den største traktor. Man så yderligere muligheder på entreprenørmarkedet, og det resulterede i udviklingen af industrielle modeller, blandt andet gravemaskiner, læssere og endda tilpassede lufthavnstraktorer, der var baseret på Valmet 1102.

Modelserien fik endnu en ny model i 1978, hvor Valmet 602 blev lanceret – en model, der var beregnet til mindre landbrug. Den 3-cylindrede motor ydede 58 hk DIN (omkring 65 hk SAE). Sammenlignet med Valmet 502 var motorkapaciteten øget til 3,3 liter, med en større slaglængde. Samme år blev Valmet 702- og 702S-modellerne for første gang udbudt med firehjulstræk. Det betød, at 02-serien bestod af i alt 10 traktorer: 6 forskellige basismodeller, hvoraf de 4 største også kunne leveres med firehjulstræk.

Model Lanceringsår Motor Output (SAE) Transmission Dæk, front-bag Vægt, kg
502 1971 310B / 2,69 L, 3 cylindere 54 hk / 2300 o / min 6+2 R 16”- 28”/30” 2500
702 1972 411B72 / 4,18 L, 4 cylindere 75 hk / 2200 o / min 8+2 R 18”- 38”/34” 3400
1102 1973 411BS / 4,18 L, 4 cylindere (turbo) 115 hk / 2300 o / min 8+2 R 20”- 34” 3900