share

Historien om Valmet der blev til Valtra

Valtra har en lang historie med at producere 6-cylindrede traktorer. Valmet, Volvo BM, Steyr, Massey Ferguson og AGCO har alle spillet en rolle i Valtras historie. I denne blog tager vi et kort kig på historien om de store 6-cylindrede traktorer, helt fra Valmet 1502 til den moderne Valtra Q-serie.

Valmet 1502 var den første 6-cylindrede traktor

Siden midten af 1960'erne har Valmet haft ry for sine 4-cylindrede traktorer, takket været den tidlige indførelse af turboladeren, som gjorde at man kunne opnå mange hestekræfter.  I 1975 blev Valmets første 6-cylindrede traktor lanceret. Den sekshjulede 1502 med de imponerende 136 hk, blev desværre ikke nogen stor salgssucces, men til gengæld velkendt blandt traktorentusiasterne.

Volvo BM Valmet 2005 from 1985

The 2005 had a large, comfortable, well-heated and airconditioned cab giving the tractor a total height of up to 340 cm. It also had an impressive weight of almost 7 tons.

Valmet 2005 og 2105 med op til 163 hk

I løbet af 1970'erne blev traktorerne fra Valmet for det meste solgt i Finland (og i Brasilien, selvfølgelig). Men det internationale marked åbnede sig for alvor for Valmet i 1980'erne, efter købet af traktor virksomheden Volvo BM. 

Den nye “Nordiske” traktorserie stod færdig i 1983 med modellen 905, som havde en 6-cylindret Valmet-motor med 105 hk. Der var dog behov for endnu kraftigere traktorer, hvilket førte til lanceringen af Valmet 2005 og 2105 i 1986. I virkeligheden var disse traktorer faktisk et ansigtsløft af Volvo BM 2600-serien som kom syv år tidligere. Traktoren havde en stor, komfortabel kabine med mulighed for opvarmning eller nedkøling i form af aircondition. Traktorens totalhøjde var på 3,4 meter og havde en imponerende vægt på næsten 7 tons. Den store 5,5 liter Volvo-motor ydede op til 163 hk og transmissionen stammer fra Volvo BM 800-serien fra midten af 1960’erne. En model-serie som dengang primært var designet som trækkraft.  

Valmet holdt produktingen i gang i lidt over to år, da de afgav en fast ordre til Volvo BM på 1000 traktorer, det blev dermed også den sidste serie af landbrugstraktorer, der blev fremstillet i Sverige. Men selvom giganten, Volvo BM, var blevet solgt, var der fortsat et behov for nyere og større traktorer!

Det østrigske firma Steyr var en anden, mellemstor "lokal" producent med en lignende baggrund. Valmet var åben for at udforske et nyt samarbejde. Valmet og Steyr designede i fællesskab et traktorprogram i " mellemklassen" og selvom den aldrig gik i serieproduktion, blev der skabt nogle få prototypetraktorer, hvor særligt motoren var en stor succes.  

Hvis du ønsker en mere detaljeret information om denne episode af Valtras historie, kan vi anbefale at læse bøgerne fra den respekterede traktorhistoriker, Hannu Niskanen, som arbejdede som ingeniørdirektør for Valtra på det tidspunkt.

 

Valmet 8300 og 8600 nærmer sig 200 hk og dermed nye højder

Valmets kraftige 612DS motor blev brugt i Massey Fergusons nye generation 3690 traktorer i den ”tunge klasse” og derved var kontakten mellem de to firmaer allerede etableret i 1980’erne. I slutningen af 1989 lancerede man de Massey Ferguson-baserede Valmet 8300 og 8600. På det tidspunkt var der ikke noget firma ved navn AGCO – det nuværende selskab, som både Massey Ferguson og Valtra tilhører. Dette blev først grundlagt et år senere.  

Mærkets differentiering blev skabt gennem forskellige designs, blandt andet Valmets nye design af førerhuset, som også blev brugt i den efterfølgende 8100-model og Mezzo-serien halvandet år senere.  

Samarbejdet havde dog sine udfordringer, men på trods af det relativt få antal solgte traktorer, varende samarbejdet længe og den sidste af disse traktorer blev leveret i 1997!

Valtra S Series

The first Valtra S Series was presented at Agritechnica in 1999. It had a German (ZF) semi-powershift transmission, a new cab featuring TwinTrac reverse drive, and powerful, state-of-art hydraulics.

Den første Valtra S-serie fra 200 til 300 hk

I slutningen af 1990'erne, ændres Valmets fremtid sig, da der kom mere fokus på landbrugs konsolidering, og kontinentalsalget af traktorer med mange hestekræfter, fik tilmed en stor betydning. Det nye Valtra S-serie koncept blev præsenteret på Agritechnica i 1999. Den havde en tysk (ZF) semi-powershift transmission, en ny kabine med TwinTrac, kraftfuld og avanceret hydraulik. Fra terminalen i kabinen, der brugte et Linux- operativsystem, kunne man styre hele traktoren. Det var også i denne periode, at Valmet skiftede navn til Valtra.

Den nye S-serie var en stor traktor, endnu større end 2105, som kom 15 år tidligere. Sisu Diesel-motoren på 8,4 liter passede perfekt til traktoren. S-serien fra 1999 var usædvanlig og nogle af funktionerne kunne tænkes at være for avancerede, mens semi-powershift transmissionen kunne betragtes som gammeldags. At slutte sig til AGCO-familien gav nye udviklingsmuligheder og i efteråret 2007 blev en helt ny S-serie med CVT-transmission og op til 370 hk præsenteret. På trods af det lave antal producerede traktorer, påvirkede den Suolahti-fremstillede S-serie i høj grad designet, af andre kommende modeller.

I efteråret 2009 blev der introduceret mange nye ting, herunder de nyeste transmissioner til N- og T-serien og den nye S-serie. Dette var en stor ændring i forhold til den forrige generation, da kun motoren var tilbage fra den tidligere S-serie. Som en del af AGCO-familien, blev det nu muligt at facilitere nye udviklinger, og en ny generation af endnu større traktorer blev bragt i produktion og eksisterer den dag i dag. 

Efter nogle udfordrende år i begyndelsen af 1990’erne steg Valtras traktorsalg hurtigt, og i 1997 blev der solgt mere end 2000 6-cylindrede Valtra traktorer. Andelen af traktorer i det høje hestekrafter segment forblev marginal, indtil den nye S-serie blev bragt i produktion.

Den første S-serie med CVT-transmission og op til 370 hk

I efteråret 2009 blev der introduceret mange nye ting, herunder de nyeste transmissioner til N- og T-serien samt den nye S-serie. Dette var en stor ændring i forhold til den forrige generation og det var kun motoren der var tilbage fra den tidligere S-serie.

Samarbejdet med AGCO gjorde det muligt at udvikle en ny generation af endnu større traktorer, som blev sat i produktion og eksisterer den dag i dag.

Efter de udfordrende år i begyndelsen af halvfemserne steg Valtras traktorsalg hurtigt, og i 1997 blev der solgt mere end 2000 6-cylindrede Valtra-traktorer. Herefter var det dog marginalt, hvor mange ”store” traktorer der blev solgt. Dette ændres først da den nye S-serie blev sat i produktion.

Den nye Q-serie traktor med 6-cylindre, fuldender Valtras produktportefølje

En klar forbedring ved S-serien siden anden generation er, at traktoren på de 12 tons reelt først kommer til sin ret, når redskabet og arbejdet kræver over 300 hk. 

Tidligere har der været et ”hul” i Valtras produktportefølje over T-serien, men i september 2022 blev dette ”hul” endelig udfyldt! 

Valtra Q-serien har op til 305 hk og med en egenvægt på godt 9 tons, udfylder den det ”hul” der tidligere har været i dette segment af hestekræfter. Lanceringen af Q-serien viste sig at blive en stor succes og populariteten blandt store landbrugskunder samt entreprenører var stor ved testkørslerne. Ordrebøgerne viser, at denne traktor har været ventet af både forhandlere og kunder. Q-serien er ikke kun en ny traktor, der fuldender Valtras produktportefølje hvad angår hestekræfter, men repræsenterer over 45 års erfaring med 6-cylindrede traktorer.  

Kontakt din lokale Valtra-forhandler i dag for at prøvekøre den nye Q-serie, 6-cylindrede traktor.