share
Close
Søg

Flere fordele: Nye, avancerede VF-dæk til landbruget sparer brændstof og skåner jorden

VF  (Very High Flexion) er den nyeste generation af landbrugsdæk, der tilbyder større lastekapacitet ved lavere driftstryk. Men hvad er de praktiske fordele? I denne ekspertblog giver produktchef Tero Saari fra en af vores prestigefyldte partnere Nokian Tyres et andet perspektiv på VF-dæk.

I landbruget er valget af dæk kun én af mange faktorer. Men VF-dæk kan være en af de små bække, der tilsammen udgør en flod af produktivitet. Investering i kvalitetsdæk er derfor en teknologisk investering, der giver fordele på mange niveauer, herunder:

  • arbejdseffektivitet
  • brændstofbesparelser
  • hurtigere vejskift
  • bevarelse af jordens produktivitet
  • lang levetid for dæk

Ved at vælge de rigtige dæk til det rigtige behov, kan du bidrage til at opbygge en bæredygtig landbrugsproduktion, som i sidste ende kommer alle til gode. I denne artikel forklarer jeg mere detaljeret, hvad VF-dæk er, og hvilke fordele de tilbyder.

VF-dæk – Hvad er de, og hvad er de ikke?

Når man taler om VF-dæk, er det vigtigt at huske, at VF ikke er en "teknologi", men en standard. Den Europæiske Organisation for Dæk og Fælge (ETRTO) har fastsat et sæt fælles regler og praksis, så f.eks. VF-dæks bæreevne altid beregnes på en sammenlignelig måde, uanset producent.

Bæreevnen pr. trykenhed er derfor et centralt element i VF-standarden og er typisk 30-40 % højere, end for et dæk baseret på den konventionelle standard for radiale landbrugsdæk. Standarden specificerer dog ikke, hvordan dette skal implementeres teknologisk, så hver producent udvikler dæk til standarden, i henhold til deres egne kriterier.

VF-standarden tillader et bredere udvalg af dæktryk. I praksis gør det lavere driftstryk det muligt for dækket at komprimeres effektivt for at maksimere kontakten med underlaget, hvilket resulterer i, at maskinens vægt fordeles over et større berøringsområde, så jorden holdes mere luftig og trækkraften forbedres.

Standarden gør dog ikke kørsel med lavt dæktryk obligatorisk, og når man kører på vejen, er det stadig en god idé at øge dæktrykket for at forbedre stabiliteten og reducere rullemodstanden yderligere. VF-dækket kan dog også klare overgangskørsel ved lavere dæktryk end et typisk radialdæk til landbrugskøretøjer.

Kontrolleret belastning for øget berøringsflade med jorden

I sin standard definerer ETRTO et størrelsesinterval, for den nominelle størrelse af traktor-trækkraftdæk med en øvre grænse for dækkets diameter og bredde. Det betyder, at selv dæk med samme nominelle størrelse, kan have forskellige dimensioner i bredde og diameter inden for visse grænser. 

Da den store størrelse giver større berøringsflade, er de mest avancerede VF-dæk designet tættere på den øvre grænse af størrelsesområdet. Udvidelser under brug kontrolleres af avanceret struktur- og materialeteknologi, der er muliggjort af avancerede fremstillingsprocesser.

Det rigtige landbrugsdæk reducerer rullemodstanden og forbedrer brændselsforbruget

Med almindelige landbrugsdæk betyder lavere dæktryk større deformation af dækket, hvilket øger rullemodstanden, varmeudviklingen og dækslid. Med avancerede VF-dæk kan disse uheldige virkninger undgås.

Rullemodstandens indvirkning på brændstofforbruget er ikke ubetydelig: For eksempel øger en stigning i rullemodstanden på 38 % brændstofforbruget med 5 %. Med et ret typisk forbrug på 25 liter i timen svarer det til 1,25 liter i timen. Med andre ord kræver det 22,5 liter fra en 450-liters tank at overvinde rullemodstanden.

Dækets design, dvs. valg af materiale, form og struktur, har stor indflydelse på omfanget af den skadelige termiske ekspansion, der opstår. Et lavtryksdæk kræver specifik dækteknologisk knowhow for at kontrollere energitabet og dets negative virkninger. På denne måde udføres dækdeformationen med høj effektivitet, og fordelene opnås med et minimum af ulemper.

Det nye Nokian Tyres Soil King VF tyre har en usædvanlig lav rullemodstand takket være den avancerede Flexforce-teknologi.

Oplev Nokian Tyres Soil King VF tyre

Højere udbytte, mindre energitab

VF-dæk har et lavere dæktryk, hvilket reducerer komprimeringen betydeligt og dermed reducerer belastningen på jordstrukturen. Med andre ord bevares jordens porøsitet bedst for plantens vitalitet, når jorden ikke komprimeres, da den plads, der er nødvendig for vand, næringsstoffer og planterødder, findes i jordens sprækker.

Jordtryk forårsager også skader på muldjorden og skaber modstand, da dækket tvinges til at skubbe muldjorden foran sig. Modstanden ved at skubbe svarer til at køre op ad bakke hele tiden. 1 cm jordkomprimering øger energitabet med 10 %. Derfor har lavere overfladebelastning på blødt underlag også den effekt, at energitabet reduceres. 

Bedre håndtering af traktorer i forbindelse med vejtransport.

Driftsikkerhed er en vigtig del af den samlede præstation. Det er dog velkendt, at lavere dæktryk normalt reducerer dækets stabilitet. For eksempel kan det være skræmmende at køre en traktor med store redskaber på smalle landeveje, når nedsat sigtbarhed kombineres med vanskeligheder med at holde sig på vejbanen. Så er man nødt til at sænke farten og spilde tid på ikke-produktivt arbejde.

Læs brugeroplevelser med VF tyres fra Nokian Tyres hjemmeside.

Jeg har været involveret i udviklingen af Nokian Tyres Soil King VF-dækket fra starten med det formål at minimere de negative effekter af lavt dæktryk på kørslen. Derfor har det været fantastisk at høre fra slutbrugerne, hvordan traktoren har bevaret sine gode køreegenskaber, selv med et dæktryk på under 1 bar og tunge såmaskiner foran og bagpå.

Forfatter:
Tero Saari 
Senior Product Manager, Nokian Tyres

Spørgsmål om VF-dæk?
Contact: tero.saari@nokiantyres.com