share

Sådan øges afgrødeudbyttet med dæktryksregulering

Undgå jordkomprimering

At undgå jordkomprimering og forbedre jordens evne til at absorbere vand er to vigtige faktorer for at maksimere afgrødeudbyttet. Det centrale dæktryksreguleringssystem (CTIS) fra Valtra, er en smart måde hvorpå man nemt kan justere et traktors dæktryk, for på den måde at minimere jordkomprimering og forbedre brændstofeffektiviteten. For nylig gennemførte AGCOs udviklingscenter i Randers et forsøg for, at bestemme virkningerne på jordkomprimering og brændstofeffektivitet ved at køre med forskellige dæktryk ved hjælp af Valtra CTIS. I denne blog ser vi nærmere på resultaterne af undersøgelsen herunder afgrødeudbyttet og brændstofforbruget.

Vigtigheden af det korrekte traktordæktryk

At køre en traktor på marken med det korrekte dæktryk hjælper med at sprede traktorens vægt over et større område og derved reducere jordkomprimeringen. Dette forbedrer også trækkraften og minimerer hjulslip hvilket forbedrer brændstofforbruget. Der er en direkte sammenhæng mellem brugen af reduceret dæktryk og ydelse. Størrelsen af udbyttepåvirkningen vil variere afhængig af jordtype, jordfugtighed og akseltryk.

Hvad er et dæktryksreguleringssystem?

Et dæktryksreguleringssystem overvåger og justerer trykket i traktorens dæk ved hjælp af traktorens kompressor. Med Valtra CTIS kan det korrekte dæktryk indstilles fra SmartTouch-terminalen. Traktoren pumper eller tømmer derefter dækkene til det tryk, som føreren har valgt.

Dæktryksreguleringssystem og forbedret afgrødeudbytte

Undersøgelser har vist, at kørsel med et dæktryksreguleringssystem kan reducere jordkomprimeringen med 30 % sammenlignet med kørsel med standarddæktryk. En undersøgelse fra Purdue University viste, at reduktion af jordkomprimering gennem dæktryksreguleringssystemer øgede sojabønneudbyttet med 30-100 kg pr. hektar. En anden undersøgelse offentliggjort i Journal of Agricultural Science fandt en signifikant stigning i udbyttet af vårbyg på op til 11 % ved brug af et dæktryksreguleringssystem sammenlignet med standarddæktryk. Forskning offentliggjort i Journal of Agricultural Engineering Research viste, at brug af et dæktryksreguleringssystem på en traktor reducerede jordkomprimering og øgede vinterhvedeudbyttet med op til 8% i forsøgsparcellerne.

Undersøgelser udført af AGCOs Global udviklingscenter i Randers

I oktober 2023 gennemførte AGCO Global udviklingscenter i Randers en markforsøg for at teste virkningerne af at arbejde med forskellige dæktryk, både for at finde ud af, hvilken effekt det havde på markeffektivitet, jordkomprimering og brændstofforbruget. I forsøget anvendte man Valtras CTIS system på en Valtra Q305 og arbejde med 3 forskellige dæktryk 0,6 Bar, 1,6 Bar og 2,0 Bar. I forsøget blev der brugt en 5 meter bred harve indstillet til 20 cm arbejdsdybde. Hvert test-parcel dækkede længden af marken og hver parcel blev sat til hvert tredje spor. På den måde blev alle jordtyper og markterræner inkluderet i alle test parceller. Resultaterne for hver parcel blev derefter analyseret for at give en repræsentativ analyse af virkningen af de forskellige dæktryk. Forskellige teknikker (såsom brug af Valtra SmartTurn, Valtra Guide, standard ballast og standard jordbearbejdningsdybde på 20 cm) sikrede ensartethed. De anvendte dæk var Bridgestone VF600/70 R30 + VF710/70 R42. Undersøgelsen blev gennemført i 2023 i Danmark på en mark på 18 ha. Jordtypen var sandet muldjord med lermuldrede bakketoppe.

 


Beskrivelse
Lavt dæktryk Landmands praktiseret dæktryk Højt dæktryk
Laveste anbefalede dæktryk Baseret på Bridgestone-forskning, hvilket dæktryk landmænd oftest bruger Dæktryk til høj belastning og vejtransport høj hastighed
Data
Lufttryk i dæk Bar 0,6 Bar 1,6 Bar 2,0 Bar
Forakseltryk kg 7020 7020 7020
Bagakseltryk Kg 6350 6350 6350
Redskabsakseltryk Kg 6760 6760 6760
Statisk F/B % balance % / % 52% /  48% 52% /  48% 52% /  48%
Dynamisk F/B % balance Est. % / % 42% /  58% 42% /  58% 42% /  58%

Fordelene ved at bruge dæktryksreguleringssystemet fra Valtra.

Undersøgelsen viste, at brugen af CTIS reducerede hjulslippet, hvilket resulterede i 1,8 % højere effektivitet i marken. Jordpakningen blev reduceret med 17 % sammenlignet med Der hvor der ikke blev reguleret på dæktrykket. AGCO-agronom, Jens Christian Jensen fremhævede betydningen af begge målinger for at øge afgrødeudbyttet “Udbyttepotentialet reduceres med 3-5 % hvert år på grund af jordkomprimering. Brug af et CTIS-system kan hjælpe landmænd med at reducere dette udbyttetab".

Hurtige facts:
1 % højere udbytte på grund af reduceret jordpakning er 157 kr/ha værd

Undersøgelsen viste også, at brændstofforbruget blev forbedret ved at bruge det korrekte dæktryk. Ved 0,6 bar tryk var det registrerede forbrug på 12,1 l/ha sammenlignet med 13,1 l/ha ved forsøget på 1,6 bar. For en bedrift på 100 hektar vil det svare til en samlet brændstofbesparelse på 100 liter ved jordbearbejdning.

Valtra CTIS system

Tilgængelig i Valtra Unlimited til Valtra N, T og Q- serien
Ønsker du mere information, kontakt din lokale Valtra forhandler herunder.

Kontakt din lokale forhandler