share

Fabrikken i Suolahti får nyt topmoderne maleanlæg

Lige efter sommerferien blev et helt nyt maleanlæg idriftsat på Valtras fabrik i Suolahti i Finland. Projektet blev gennemført efter planen, helt ned til datoen for idriftsættelsen. Det gamle maleanlæg var for lille til Q-serien og specielt til S-serien, men nu kan produktionen af dem godt flyttes til Suolahti. Takket være det nye maleanlæg vil lakken på Valtra-traktorernes chassis få en endnu højere kvalitet end før.

Det gamle maleanlægs historie strækker sig helt tilbage til 1969. I årenes løb er praktisk taget alle delene af maleanlægget blevet opdateret, nogle endda adskillige gange. Men alligevel satte det gamle maleanlæg visse begrænsninger for produktionen, specielt i forhold til dimensionerne. Både forreste og bagerste lift på Q-serien skulle for eksempel lakeres separat, fordi de ikke kunne være i det gamle maleanlæg, når de var monteret på chassiset. Og det ville have været helt umuligt at lakere den nye S-serie i det gamle maleanlæg, fordi der simpelthen ikke var plads.

”Vores fokus i det her projekt var i høj grad kvaliteten af lakeringen. Nu kan vi nemt og uden problemer lake-re traktorchassiset fra alle sider, mens det kører gennem anlægget. Og derudover kan vi nu også optimere tidsforbruget på vask og tørring af lakken,” fortæller Project Manager Mikko Torvelainen.

Project Manager Mikko Santakallio og Project Leader Mikko Torvelainen er tilfredse med, at projektet blev gennemført helt efter planen.

Plads og fleksibilitet

Det nye, 2.000 m2 store maleanlæg er blevet opført lige ved siden af sam-lefabrikken. De to bygninger er forbundet med store porte, men maleanlægget er stadig en separat bygning. Chassiserne transporteres fra samlebåndet til maleanlægget på automatisk styrede køretøjer (AGV’er). Inde i maleanlægget hænger chassiserne i kæder, der er fastgjort på transportører.

Det har givet meget mere plads i samlefabrikken, at maleanlægget nu er flyttet ud i den nye bygning.

I det nye maleanlæg hænger traktorchassiserne i kæder fra en transportør. Det betyder, at lakeringsrobotterne kan bevæge sig uhindret rundt omkring dem. Det nye anlæg er også mere fleksibelt, der er bedre plads, og det giver mulighed for produktion af endnu større traktorer.

”Der er 35 arbejdsstationer ved samlebåndet, og det gamle maleanlæg lagde beslag på 10 af dem. Nu skal vi kun bruge to af de ti arbejdsprocesser, fordi vi havde brug for ét trin til at lette belastningen på tidligere trin, og ét trin til at løfte traktorerne op, når de skulle ind i og ud fra maleanlægget. Det har frigjorde otte arbejdsstationer, som vi nu fremover kan inddrage, efterhånden som vores produktionsvolumen stiger,” fortæller Project Leader Mikko Santakallio.

Maleanlægget har også givet større fleksibilitet ved samlebåndet, fordi maleanlægget nu giver en lille bufferkapacitet. Tidligere var man nødt til at standse hele produktionslinjen, hvis der opstod et problem et sted i processen. Nu kan samlebåndet og maleanlægget køre uafhængigt af hinanden, takket være bufferkapaciteten.

”Fokus i projektet var kvaliteten af lakeringen.”

Gennemført helt efter planen

Arbejdet med det nye maleanlæg gik helt efter planen, hele vejen igennem. Bygningen stod færdig den 30. november, og installation af udstyret begyndte den 1. december 2022. Testfasen blev påbegyndt den 1. maj 2023, og produktionslinjen begyndte at blive fyldt op den første dag efter sommerferien. Normal produktionshastighed blev opnået allerede på anden arbejdsdag. Det krævede en enorm indsats af alle de involverede medarbejdere at overholde planen så nøjagtigt.

Flytningen af maleanlægget har også givet bedre arbejdsforhold inde i samlefabrikken, fordi det har fjernet både støjen, fugten og varmen fra maleanlægget. Arbejdsforholdene i det nye maleanlæg er også betydeligt bedre end i det gamle anlæg.

Det nye maleanlæg giver også mulighed for, at den årlige produktion på fabrikken kan øges. Takttiden kan øges fra de nuværende 12 minutter til 8 minutter pr. arbejdsfase. Lakeringsprocessen er som sådan uændret, men det nye maleanlæg åbner også op for, at man kan benytte nye typer maling og forbehandlingskemikalier. •

 

Tekst og foto Tommi Pitenius