share

Det første år med ”The Beast”: Her er dommen fra tre Valtra-fører

De første traktorer fra Valtras Q-serie, The Beast, har kørt i det danske land i ét år nu. Vi har spurgt tre traktorfører, hvordan de har oplevet det fra førerhuset. 

Tre Valtra-fører har haft glæden af at køre i The Beast siden begyndelsen af 2023: Landmand Nicklas Kousgaard Jørgensen, ejer af skovbrugsvirksomhed Martin Sund samt landbrugsmedarbejder og traktorfører Poul Nielsen. 

Mød de tre Valtra-fører

Nicklas Kousgaard Jørgensen driver sammen med sin onkel landbruget Stenager Økogrise ved Hovborg i Sydjylland. Det er Nicklas Kousgaard Jørgensen, der har ansvaret for de godt 350 hektar jord. Her dyrker han primært foderkorn til grisene, samt hestebønner og lupiner.

Han har en rød Valtra Q 305. Det er en rigtig mark-traktor med kapacitet til gyllekørsel og til at trække vores tunge plov og kornvognen.

Martin Sund har med virksomheden Vesthimmerlands Maskinskovning etableret sig som den førende aktør inden for skov og naturpleje i området. Til at klare opgaverne benytter han og de 8 medarbejdere en række Valtra-traktorer, som de har fået tilpasset til skov-arbejdet. 

Han har en rød Valtra Q 305 med TwinTrac, der kører som ”knusetraktor” i skoven. Den har skovinddækning med jern under bunden og bøjler omkring skærme og taget. 

Poul Nielsen har i de seneste 19 år arbejdet hos Frandsbjerg Agro, der ligger ved Hobro. Frandsbjerg Agro dækker blandt andet over et stort landbrug med 1800 hektar planteavl og stor griseproduktion. Derudover beskæftiger de sig også med grøn energi.

Frandsbjerg Agro fik i 2023 leveret i alt fem Valtra Q 305. En er monteret med frontlæsser og to af dem har fabriksmonteret dæktryksregulering.  

Hvor mange timer har den kørt det første år?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Den har netop rundet de 1000 timer. Den er den stærkeste af mine i alt fem Valtra-traktorer, og det er den jeg primært bruger i marken.

Martin Sund: Den har kørt 416 timer det seneste år, så det er jo egentlig ikke så voldsom meget. Årsagen til det er, at vi i løbet af de seneste måneder har været meget udfordret af vejret, og det har været for blødt til at køre i skoven. Det har primært været mig, der har kørt traktoren.

Poul Nielsen: Vi har fem Q-serie-traktorer, men den traktor jeg hovedsageligt kører med, har kørt 550 timer.  

Hvilke opgaver har du brugt den til?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Den klarer alt markarbejdet. Den har pløjet, sået og kørt en del gylle. Derudover har den også varetaget nogle transportopgaver, men det er den primære traktor til markarbejdet på gården.

Martin Sund: Det er en skovtraktor, og indtil videre har den kørt med grenknuseren. Det har fungeret virkelig godt. Planen er, at den på sigt også skal køre med græs-opsamlervogn og slagleklipper på en militær øvelsesbane.

Poul Nielsen: Den har primært kørt med en 10.000 liters marksprøjte, så det er den traktor, der hovedsageligt tager sig af planteværn. 

Hvordan adskiller den sig fra andre traktorer?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Det er en nyere traktor end de andre her på gården, så den trinløse transmission gør en stor forskel for mig. Derudover er det klart den største traktor jeg har, og det kan godt mærkes, at den har mere trækkraft og power. Funktionerne i kabinen er lige ved hånden. Og så er den jo bare pæn at kigge på.

Martin Sund: Vi har fået vores Q 305 leveret med TwinTrac, så det må siges at være meget unikt i forhold til andre traktorer. Vi bruger TwinTrac stort set hele tiden, og det fungerer supergodt. Derudover synes jeg, at kabinen er noget særligt. For det første er komforten i top og kabinen er tilmed rummelig og godt indrettet – det betyder meget, at tingene sidder lige hvor man skal bruge dem. 

Poul Nielsen: Den har stor komfort, og så er den tilmed meget manøvredygtig. Det betyder, at selv med sprøjten er den snild at komme rundt med. 

Hvad er du særlig glad for?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Jeg købte den, fordi den var en tand større end mine andre traktorer og derfor ideel til trækopgaver. Jeg oplever et lavere brændstofforbrug ved netop disse opgaver, hvilket er endnu en bonus. Det er kun min egen observation, men det er meget tydeligt, at den bruger mindre brændstof end mine andre traktorer.  Når man køber så stor en traktor, er det vigtigt, at den er økonomisk god at køre med.

Martin Sund: Til de opgaver, vi varetager, kan vi ikke undvære TwinTrac. Udsynet er særlig godt, når vi vender rundt i kabinen, og det skyldes blandt andet, at bagskærmene fylder mindre end på mange andre traktorer. Det er virkelig dejligt, at man kan arbejde en hel dag i den vendbare kabine uden at få ondt i kroppen.  

Poul Nielsen: Vi har automatisk dæktryksregulering på to af de i alt fem Q serie-traktorer, og det har vist sig at være rigtig dejligt. Vi kan nemt tilpasse dæktrykket til opgaven, og så gør det en stor forskel i marken. Særligt kan vi mærke forskel, når vi kører med tungere redskaber, hvor vi skal bruge mere trækkraft – hér er et lavt dæktryk en stor fordel. Med to tryk på skærmen lukkes der nemt luft ind og ud i dækkene. 

Hvordan er din oplevelse af Valtra Smart Touch? Og hvad bruger du det til?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Jeg har ISOBUS til alle mine maskiner og derudover bruger jeg GPS’en. Min oplevelse er, at det er simpelt, brugervenligt og intuitivt. Det er så nemt, at jeg sagtens kan guide og forklare anvendelsen af systemet for andre igennem telefonen - det er en stor fordel.

Martin Sund: Fordi vi arbejder i skoven, bruger vi ikke Valtras mange teknologiløsninger. Men denne Valtra Q er alligevel den første, vi i virksomheden har med integreret GPS-system, så det bruger jeg naturligvis på ture mellem opgaver i skoven, og det fungerer godt.

Poul Nielsen: Vi bruger ISOBUS til alle vores redskaber, det gør det nemt at få overblikket over redskabet inde i kabinen. Derudover bruger jeg præcisionsværktøjerne, når jeg kører og sprøjter. Jeg har redskabernes styring på den ene skræm og kørelinjerne på den anden skærm. Min oplevelse er, at præcisionsværktøjer giver en stor aflastning, når man sidder en hel dag i traktoren. Fordi det hele nu er så automatisk, så er man knap så træt efter en lang dag i traktoren.  

Hvad synes du om kabinen?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Jeg er en ret høj fyr, men synes, at der er alt den plads, der er behov for - både foran og bagved sædet. Jeg har det godt i kroppen efter en lang dag bag rettet. Jeg har medarbejdere mellem 18 og 60 år, og også de ældste medarbejdere synes, at det er en behagelig traktor at køre i.

Martin Sund: Det er en rummelig kabine, med en god indretning. Vi har både affjedring på førerhus og foraksel, og det kører godt og kan mærkes. Jeg arbejder ofte på et ekstremt ujævnt underlag, men det er stadig en fornøjelse at arbejde i en Valtra.

Poul Nielsen: Den er både lækker og hyggelig. Jeg sidder i sæsonerne op til 12-15 timer i traktoren om dagen, her er min oplevelse at jeg er træt, men ikke smadret. Det hænger sammen med præcisionsværktøjerne – de hjælper meget til, at man ikke bliver træt i hovedet. 

Hvad synes du om at få en fabriksny traktor?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Det har været fedt at få en helt ny traktor. Man ved, hvad man har, og så kan man forvente en driftssikker traktor. Det giver en stor tryghed.

Martin Sund: Det er altid rart at få en helt ny traktor. Og ekstra rart når man kan se der er gjort sig nogle overvejelser og at den er både gennemtænkt og afprøvet.

Poul Nielsen: Det har vi prøvet før, og det er altid superdejligt at få en spritny traktor. 

Har den levet op til forventningerne?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Det kan du tro at den har. Indtil videre har det været en stor fornøjelse at køre i den. Vi har i forvejen Valtra her på bedriften, så der har også været en stor grad af genkendelighed ved den. Valtra Smart Touch-systemet fungerer virkelig godt – når man først har lavet alle sine indstillinger, så kører det bare.

Martin Sund: Den har fuldstændig levet op til forventningerne. Det er en stærk traktor, og det har jeg også kunnet mærke. Vi har i Vesthimmerlands Maskinskovning stor erfaring med at køre Valtra, så derfor havde jeg også store forventninger til komforten, og de må i den grad siges at være blevet indfriet.

Poul Nielsen: Ja, det har den. Den er fantastisk. Den er fuldautomatisk via ISOBUS og RTK, og det er meget nemt at bruge. Vi var egentlig lidt skeptiske ved at skifte system, men det har vist sig at være mere brugervenligt. 

Har du planer om at anskaffe flere Valtra-traktorer?

Nicklas Kousgaard Jørgensen: Jeg har nogle ældre traktorer, som jeg gerne vil bytte til nogle andre Valtra-traktorer

Martin Sund: Vi er meget glade for Valtra og har i forvejen to styks N174, en T234, en T214 og så selvfølgelig en Q 305. Vi har en ældre traktor af et andet mærke til at køre med rodfræseren, og planen er, at den snart skal skiftes ud med en Valtra fra den nye S-model.

Poul Nielsen: Tre nye traktorer fra Valtras S-serie er på vej til os. Vi anede ikke, at chefen havde købt de tre nye traktorer, så da en flok af os medarbejdere var afsted til seneste Agritechnica-messe, blev vi pludselig overrasket på Valtras stand med afsløringen af, at Valtras allernyeste traktor skal leveres til os i 2024. Det var en sjov oplevelse, og vi glæder os til at få dem.